Rodzaje opon i ich podział

Opony możemy podzielić pod względem kształtu bieżnika i budowy wewnętrznej. Bieżnik jest tą częścią opony, która ma kontakt z nawierzchnią. Bieżnik opony decyduje o jej przyczepności do nawierzchni, stabilności na zakrętach, oraz odporności na ścieranie, przebicia, uderzenia i działanie wysokich temperatur. W zależności od tego do czego jest przeznaczona opona kształt bieżnika, jego kształt i twardość zaczynają się różnić. Ze względu na kształt bieżnika opony dzielimy na Slicki czyli takie opony, których bieżnik jest całkowicie gładki i stosowane są na rajdach samochodowych lub motorowych, rowkowe czyli takie, które odpowiadają za odprowadzenie wody z opony a ich bieżnik ma płytkie rowki, klockowe czyli takie opony, których bieżnik został powiększony specjalnie do wymogów samochodów terenowych, kolcowe są oponami z metalowymi kolcami specjalnie przystosowanymi do jazdy po śniegu i lodzie, deszczowe, które posiadają specjalny kształt bieżnika, ich zadaniem jest skuteczne odprowadzenie wody spod koła i zabezpieczenie przed poślizgiem oraz zimowe lub błotno śniegowe czyli z oznaczeniem M+S, które posiadają specjalnie wyprofilowany bieżnik specjalnie przystosowany do jazdy po ośnieżonych drogach lub na takich gdzie znajduje się błoto pośniegowe, wykonane są z bardziej miękkiego materiału. Opony dzielimy także ze względu na budowę wewnętrzną i są to opony radialne oraz diagonalne, których budowa różni się sposobem ułożenia i wykonania osnowy. Obie opony względem siebie mają zalety i wady.