Piszczenie opon

Hałas generują opony, które do swej przyczepności wymagają poślizgu i tarcia. Podczas jazdy samochodem możemy wyróżnić dwa rodzaje hałasu. Pierwszym jest dźwięk syczący, który pojawia się w momencie kiedy kierowca porusza się po prostej drodze z umiarkowaną prędkością i potrzebny mu jest przeciętny poziom przyczepności, dzieję się tak także podczas delikatnego hamowania, przyśpieszania czy jazdy po zakręcie o szerokim łuku. Drugim jest dźwięk piszczący, czyli taki kiedy powstaje w momencie kiedy opona lub droga daje nam swoją największą możliwość przyczepności. Dźwięk ten może się pojawić w momencie kiedy dojdzie do nagłego awaryjnego hamowania, silnego przyśpieszenia czy podczas pokonywania zakrętu o małym łuku, ale z dużą prędkością. To czy opona piszczy zależy od współczynnika określonej nawierzchni, prędkości i sposobu wykonywania poszczególnych manewrów przez kierowcę, poszczególnych elementów opony oraz głębokości bieżnika i wieku opony. Wynika z tego, że najbardziej piszczącymi oponami będą te, które mają mniejszą przyczepność , bark zbieżności kół albo też uszkodzone elementy zawieszenia. Często zdarza się, że wygenerowany dźwięk informuje nas o tym, że jadąc z taką czy inną prędkością lub robiąc takie czy inne manewry przyczepność opon do nawierzchni zmniejsza się i dzięki temu, kierowca może dostosować soją jazdę do warunków na drodze. Pisk opon ogólnie mówiąc nie jest niebezpieczny wręcz przeciwnie, może pomóc choć dźwięk ten jest jednocześnie drażniącym dla osoby kierującej i innych.