Osnowa, opony radialne i diagonalne

Osnowa składa się z wielu warstw kordu, który może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego . Kord może być ułożony pod różnymi kątami i zależy to od rodzaju konstrukcji opony. Opony radialne znane także jako opony promieniowe, to takie których osnowa ułożona jest s sposób radialny (promieniowy), czyli pod kątem 90°. Aby wzmocnić oponę radialną stosuje się warstwy opasania czyli warstwy kordu ułożone obwodowo z jak najbardziej rozciągliwego materiału. Zaletami opony radialnej w stosunku do opony diagonalnej jest precyzyjne prowadzenie i mniejsze zużycie paliwa, natomiast wadami są konieczność zakładania tulei metolowogumowych w zawieszeniu oraz niska odporność na uszkodzenia mechaniczne ścianki bocznej. Opona diagonalna to taka, której osnowa składa się z kilku warstw tkanin ułożonych na przemian pod różnym kątem nie przekraczającym 90° i układana jest w dwóch kierunkach. Od tego w jakich celach projektowano opony (czyli w zależności od wielkości i obciążenia) zależy liczba warstw tkanin. Przy tym rodzaju opony można zrezygnować z opasania ale nie trzeba, jeżeli do tego rodzaju opony stosuje się opasanie konopna nazywana jest oponą opasaną. Zaletami opon diagonalnych względem opon radialnych są wyższy komfort jazdy szczególnie na drogach o niedogodnej nawierzchni, duża odporność na uszkodzenia mechaniczne ścianki bocznej, a wadami mniejsza precyzja prowadzenia, znacznie gorsze zachowanie się opony podczas jazdy po łuku oraz zwiększone zużycie paliwa.