Opony asymetryczne i kierunkowe

Opony asymetryczne i kierunkowe to opony, których bieżnik jest asymetryczny bądź kierunkowy. Opony asymetryczne to takie, których bieżnik jest ze strony zewnętrznej zbudowany z większych klocków, które sprawiają, że mają lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów i jazdy po suchej nawierzchni. Natomiast wewnętrzna część odpowiada za dobrą przyczepność i prowadzenie samochodu na nawierzchni mokrej. Opony te montowane są w samochodach, których moc silnika jest większa i które jeżdżą ze znacznie większą szybkością. Dzięki temu, że opony te mają inne boki można je łatwo rozpoznać i tym samym boki te są charakterystycznym elementem tej opony. Dodatkowo by ułatwić montaż tych opon po jednej stronie jest napis INSIDE( w środku), a po drugiej OUTSIDE (na zewnątrz). Opony kierunkowe to takie, które posiadają charakterystyczny kierunkowy bieżnik. Jego zadaniem jest odprowadzanie wody podczas jazdy na mokrej nawierzchni nawet jeżeli występuje zjawisko akwaplanacji, czyli w momencie kiedy między oponą, a nawierzchnią tworzy się warstwa wody sprawiająca, że przyczepność opony do nawierzchni maleje. Opona kierunkowa ma wysoką odporność na to zjawisko. Są one bezkonkurencyjne na mokrej nawierzchni jeżeli są one oponami wykonanymi z najwyższej jakości materiałów. Oponę kierunkową rozpoznać można po tym, że na jej boku znajduje się oznakowanie w formie strzałki kierunkowej z napisem ROTATION, lub inne oznakowania bezwzględnie określające kierunek toczenia opony, dodatkowym ułatwieniem w rozpoznawaniu tej opony jest bieżnik, którego kształt przypomina literę V.